Tekstgrootte
De bovenbouw bestaat uit de groepen 6, 7 en 8. In deze groepen maken we gebruik van een chromebook. We werken voor iedere leerling met individuele lesdoelen die gekoppeld zijn aan een streefdoel. De leerlingen werken dus voor zowel spelling, rekenen als taal op hun eigen niveau. De leerkracht geeft geclusterde instructies aan niveaugroepen. We werken ook regelmatig in het schrift/werkblad of op het wisbordje. Ook praktijkopdrachten staan op het programma.
In de bovenbouw krijgen de leerlingen huiswerk. Voor wereldoriëntatie en topografie worden oefenbladen thuis geleerd. Daarnaast krijgen de leerlingen wekelijks huiswerk rekenen en taal en in groep 7 en 8 ook huiswerk voor werkwoordspelling.
Vanaf groep 7 is het gebruik van een agenda verplicht. Hierdoor leren de leerlingen plannen van o.a. huiswerk, toetsen, hun spreekbeurt en boekbespreking en andere belangrijke zaken.
In de bovenbouw maakt elke leerling per jaar een werkstuk. Middels een duidelijk plan doorlopen de leerlingen de benodigde stappen om tot een compleet werkstuk te komen.
We leren de leerlingen in de bovenbouw een zelfstandige werkhouding aan te nemen en daarin verantwoordelijkheid te hebben voor hun werk. Zij werken dagelijks aan een weektaak die aan het eind van de week af moet zijn. Op deze weektaak staan verschillende taken die zij zelfstandig en op hun eigen tijd verwerken. De leerlingen worden gestimuleerd het werk in te plannen en ook daadwerkelijk uit te voeren op de, door henzelf, ingeplande tijden.
Middels de kanjertraining werken we aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in de groep. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je.